Tag: Fråga-byggapool
Skruvpaket
Hej Fråga angående skruvpaket. Vad är tanken med skruvar till snap in list? Trycker de inte upp plåt och snap in när de pressat mot betongen på grund av längden? Tack för svar? Hej Johan, Har flera kunder som gjutit en terass intill poolen och det har gått bra. Men att gjuta runt poolen gör man ju på egen risk. Dvs är det allvarliga läckage i marken blir det ju jobbigt att fixa det jämfört med om man t.ex. har altan man relativt enkelt kan skruva upp och komma åt slangar och se så att ingjutningsdetaljer inte läcker. Så trycktesta poolen noga innan. Med Vänlig Hälsning Mikael Asp-Tjällden mail: info@poolmicke.se webb: poolmicke.se webb familjeföretag: tjallden.se
Sekvens att bygga pool
Hej, Vi planerar att spränga samt gjuta grunden för både poolen och teknikrummet i samband med sprängning och gjutning av huset i juni i år. Vi överväger att vänta med resterande delar av poolbygget till våren 2027. Syftet är dels att undvika för mycket arbete i början av projektet, dels att poolen ska kännas ny och fräsch inför första säsongen den används. Vi ser i dagsläget två möjliga alternativ och vill gärna få er syn på dessa: Vi pausar poolbygget efter att grunden för poolen och teknikrummet är gjuten. Det innebär att armeringen som sticker upp ur grunden får stå exponerad (med visst skydd) fram till våren nästa år, då thermoblocken installeras. Vi pausar poolbygget efter att grunden för poolen och teknikrummet är gjuten samt att thermoblocken har installerats. Detta alternativ minskar risken med att armeringen står oskyddad under en längre period (ca 8 månader), och möjliggör att markarbetet runt poolens utsida kan färdigställas. Däremot… Continue reading Sekvens att bygga pool
Har vi byggt poolen fel
Hej. Vå pool är 3×6 m med trädäck runt om. Delvis ovan mark. Trädäcket vid högsta punkt 73 cm lägsta 41 cm. Takets högsta punkt inklusive trädäcket blir 101 cm. Ena hörnan på trädäcket är 130 cm till vår gemensamma häck med grannen. Vi har talat om för grannarna att vi skulle bygga pool. Men nu när allt är klart får vi klagomål. Ingen har sagt något under byggnationen. Vi känner obehag av att ev gjort något fel. Vad gör vi nu. ? MVH Hej , Vissa kommuner har bygglov på pooltaket framförallt. Det är ju den som sticker upp. Vissa kommuner kräver marklov om man har höga altaner. Ni kan ju be t.ex. vänner ringa kommunen och fråga vad som gäller så ni inte ”outar” er mot kommunen. Kan ju vara bra att veta vad som gäller. Kommunernas hemsidor brukar också informera om detta. Lycka till! Med Vänlig Hälsning… Continue reading Har vi byggt poolen fel
Poolbyggare västra Blekinge
Hej, Vår gamla hemmabyggespool i sommarstugan utanför Olofström sjunger på sista versen och behöver bytas. Har fått och gillat en offert från Tjälldén på en ny 8×4, och har en granne med firma som kan ta hand om markarbeten, men behöver någon som kan ta hand om själva poolbygget. Har ni någon bra att tipsa om som arbetar i västra Blekinge? Tack på förhand, för detta och för en utmärkt hemsida! /Fredrik Hej Fredrik, Tack för ett trevligt mail 😊 Har skickat lite byggare till dig i Blekinge som vi har i vårt kundregister och därmed ska ha erfarenhet av vår pool. Hälsa från mig! Ha en fortsatt bra dag! Med Vänlig Hälsning Mikael Asp-Tjällden mail: info@poolmicke.se webb: poolmicke.se webb familjeföretag: tjallden.se
Salthalten i poolen
Med Aqua chek teststicka visar på ett värde av 7,4. Hur mycket skall det vara i en pool på 30000 liter? Hej Bo, Menar du pH? pH ska ligga kring 7. Sänkning görs med pH minus kem. Med Vänlig Hälsning Mikael Asp-Tjällden mail: info@poolmicke.se webb: poolmicke.se webb familjeföretag: tjallden.se
Hitta byggbolag
Tjena Micke. En fråga… jag har haft 5 olika bolag som utger sig för att bygga pooler med helhetslösningar…. men efter jag skickat underlag och de tittat på mitt projekt så uteblir de med offert. Mitt projekt är inget från hyllan utan mestadels special. Vilket för min del är kul. • Sprängt dränerat och gjutit platta (är gjort) • Jag kommer bygga en 11X3 meter Infinity pool men där fallet är åt ena sidan (Bifogad bild) 180 m djup med en sittbar yta. • Är medveten om kostnaden för detta och mycket kommer bli special som belysning mm. Hopp om att du finner detta projekt intressant och utmanande. MVH / Monir Hej Monir Du bor i Stockholm vilket är bra för där känner jag bra folk. De duktigaste är dock superupptagna med att slutföra projekt så att påbörja innan sommaren är inte aktuellt. Prova dock kontakta dessa https://www.pooltjanst.se/ De har… Continue reading Hitta byggbolag
Bygga Infinitypool själv
Hei Jeg ønsker å bygge en Infinitypool. Jeg tenkte å bygge stommen selv. Plattan skal støpes på berg. Jeg vil ha minimal høydeforskjell fra vattenytan og gulvet. Vannet skal renne over på den ene langsiden. Tomten det skal bygges på er lutande mot sjøen, Tenkte å benytte isoblock eller leca på betongplatta. Hva tror du om dette? 🙂 Hej Tom, En snabb grej Du menar väl att ha isolering mot berget. En no-no att ha berget in anslutning mot poolvattnet. Då kommer få höga uppvärmningskostnader då du kommer behöva värma hela berget. Med Vänlig Hälsning Mikael Asp-Tjällden mail: info@poolmicke.se webb: poolmicke.se webb familjeföretag: tjallden.se
PP Pool läcker
Hej! Jag har en nedgrävd PP pool med stenkant/altan som har läckt lite till. Jag har en “romersk trappa” i halvcirkelbåge, poolen är ca 3,8 x 9,6 m. Jag vet att det är i trappkonstruktionen då jag haft en proffessionell läckagekoll (en kille som kommer med en hörselsnäckor, stavar i marken och långa stänger etc). När jag hade det första gången lagade jag och allt var frid och fröjd i några år. Förra året kollade jag med hjälp av proffs igen och nu är det ett av trappstegen som läcker. Jag tror att det är sättningar som har blivit pga det ursprungliga läckaget. Idag så krävs det att det är lite vatten som trycker på steget för att det ska börja läcka, om man låter vattnet stå några veckor så är det inte så att det slutar läckan i höjd med där läckan är utan det slutar innan. Därför kunde… Continue reading PP Pool läcker
Dränering och andra rör
Vi bygger en nedgrävd betongpool. Vi tänker dränering vid plattan i stenkross. Ska rören mellan skimmer och pump också ligga i samma typ av sten? Eller ska man skikta ett lager med sand runt det röret och el? Med vänlig hälsning, Anna Hej Anna , Om du har bra PEM slang så klarar den att ligga i mark. Då håller den i 100 år. Vi sålde tidigare riktigt bra PEM (tyckte vi) men när vi undersökte dessa rören närmre så håller de bara 30 år i mark eftersom de tydligen är känsligare för att t.ex. sten kommer i kontakt med rören vartefter marken eventuellt sätter sig. Troligen håller dock dessa längre eftersom man ändå ska ha otur att sten träffar slangen över tid och att marken sätter sig såpass att de går sönder. PVC får inte vara i mark alls. Det går sönder med tiden – punkt! Sett massor med… Continue reading Dränering och andra rör
Typ av fogskum för Tjälldénpool
Hej Micke, Jag håller på att bygga Tjällden pool och blir inte klok på vilken typ av fogskum jag ska använda. Tips? Jag är orolig att det expanderar mycket och flyttar isär eller upp elementen. Hej David , Alla fogskum varianter anpassade för utomhusbruk ska fungera bra. Vi gillar sika men den kostar lite mer. Det är mest som lim så blocken för väggarna och trappan står stadigt innan gjutning. Med Vänlig Hälsning Mikael Asp-Tjällden mail: info@poolmicke.se webb: poolmicke.se webb familjeföretag: tjallden.se



Du vet väl att jag gärna hjälper dig med dina eventuella problem eller funderingar?